Kompetentny wykładowca – wysoki poziom nauczania
1 marca 2017 r. Politechnika Warszawska przystąpiła do realizacji projektu dofinansowanego z funduszy Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, pn. Kompetentny wykładowca – wysoki poziom nauczania. Projekt ma na celu podniesienie kompetencji kadry Politechniki Warszawskiej w zakresie innowacyjnych umiejętności dydaktycznych, prowadzenia dydaktyki w języku angielskim, umiejętności informatycznych, oraz zarządzania informacją. Koordynatorem Projektu jest Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej, które przygotowało go wspólnie ze Studium Języków Obcych, Ośrodkiem Kształcenia na Odległość oraz Zespołem Rektorskim ds. Innowacyjnych Form Kształcenia INFOX.
W okresie realizacji Projektu, tj. do 28 lutego 2019 r., 240 nauczycieli akademickich Politechniki Warszawskiej zostanie objętych wsparciem i podniesie swoje kompetencje dydaktyczne.
Projekt dedykowany jest nauczycielom akademickim następujących jednostek Politechniki Warszawskiej:
- Wydział Administracji i Nauk Społecznych
- Wydział Chemiczny
- Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych
- Wydział Elektryczny
- Wydział Inżynierii Chemicznej i Procesowej
- Wydział Inżynierii Materiałowej
- Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych
- Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa
- Wydział Mechatroniki
- Wydział Zarządzania
- Filia Politechniki Warszawskiej w Płocku
- Zespół Rektorski ds. Innowacyjnych Form Kształcenia INFOX.
Aktualnie prowadzone REKRUTACJE
Jeśli chcesz być pewny, że otrzymasz informację o kolejnej rekrutacji zapisz się na listę mailingową: https://listy.pw.edu.pl/cgi-bin/mailman/listinfo/projektkadra
Kursy planowane w ramach Projektu (grupy 8-12-osobowe)
1. Podniesienie kompetencji nauczycieli akademickich PW w zakresie innowacyjnych umiejętności dydaktycznych
Kurs w zakresie innowacyjnych form kształcenia Opis kursu>>
42 godziny lekcyjne (30 godzin zajęć obligatoryjnych + 12 godzin zajęć do wyboru)
ETAP I, 1. SEMESTR
Warsztaty złożone z modułów przekazujących praktyczną wiedzę i ćwiczeń dotyczących innowacyjnych metodyk kształcenia, m.in. PBL, DT, BL, a także pracy projektowej i tutoringu.
- Kurs wprowadzający: przegląd innowacyjnych i kreatywnych metodyk kształcenia (Problem Based Learning, Design Thinking, Blended Learning i inne), znaczenie prototypowania, pracy zespołowej i tutoringu (30 godzin lekcyjnych) – zajęcia obowiązkowe
- Kursy uzupełniające – obieralne (2 z 4 do wyboru):
- Kreatywność w projektowaniu (6 godzin lekcyjnych)
- Modele kształcenia przy zastosowaniu metodyki PBL – analiza przykładów z uznanych ośrodków akademickich (6 godzin lekcyjnych)
- Narzędzia informatyczne wykorzystywane w nauczaniu opartym o metodykę PBL (6 godzin lekcyjnych)
- Jak przejść od pomysłu do realizacji – aspekty biznesowe projektów realizowanych z wykorzystaniem metodyki PBL (6 godzin lekcyjnych)
ETAP II, 2. SEMESTR
Praktyczne zastosowanie uzyskanych umiejętności w trybie learning-by-doing pod nadzorem instruktorów, podczas realizacji zajęć na wydziale z grupą studentów
Kurs „Design Thinking w dydaktyce” Opis kursu >>
32 godziny lekcyjne warsztatów dla osób, które posiadają podstawową wiedzę dotyczącą nowych metodyk pracy ze studentami i chcą zaimplementować Design Thinking do zajęć dydaktycznych.
2. Podniesienie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich PW w zakresie umiejętności informatycznych
Kursy do wyboru:
- Tworzenie multimedialnych treści dydaktycznych – kurs podstawowy Opis kursu>>
- Tworzenie multimedialnych treści dydaktycznych – kurs dla zaawansowanych
- Wykorzystanie narzędzi ICT do prowadzenia przedmiotu (kurs hybrydowy) Opis kursu hybrydowego>>
- Prowadzenie przedmiotu na platformie e-learningowej (Moodle lub Blackboard) Kurs Moodle – opis>>
- Weryfikacja wiedzy i postępów dydaktycznych z wykorzystaniem narzędzi ICT
- Archiwizacja i rejestracja przebiegu procesu dydaktycznego z wykorzystaniem narzędzi ICT
1 kurs – około 2 miesiące – 60 godzin w systemie blended learning (24 godziny stacjonarne + 36 godzin e-learningu)
3. Podniesienie kompetencji nauczycieli akademickich PW w zakresie prowadzenia zajęć w języku obcym Program kursu języka angielskiego>>
Kurs języka angielskiego w zakresie specjalistycznych kompetencji językowych
60 godzin – 1 semestr; 120 godzin – 2 semestry
Warunkiem przystąpienia do kursu jest biegłość językowa na poziomie B2+ (60 godz.) lub B2 (120 godz.).
Planowanym efektem będzie osiągnięcie poziomu C1 przez uczestników (egzamin wewnętrzny).
4. Podniesienie kompetencji nauczycieli akademickich PW w zakresie zarządzania informacją Program kursu z zarządzania informacją >>
16-godzinne warsztaty nakierowane na przekazywanie treści dydaktycznych studentom, obejmujące takie moduły jak:
- wyszukiwanie i weryfikacja informacji;
- komunikacja (w tym kanały, plan i forma komunikacji);
- prezentacja informacji (w tym styl prowadzenia zajęć i przekazywania informacji);
- dystrybucja i systemy zarządzania informacją.
BARDZO WAŻNE!!!
Wymagania względem uczestników Projektu – nauczycieli akademickich podnoszących kompetencje:
- Zgłoszenie się poprzez Formularz.
- Wzięcie udziału w badaniu kompetencji „na wejściu” i „na wyjściu”.
- Złożenie Oświadczenie uczestnika Projektu i przekazanie danych osobowych.
- Wzięcie udziału przynajmniej w 80% zajęć w ramach wybranego kursu.
- Przeprowadzenie zajęć ze studentami (min. 1 semestr) z wykorzystaniem nabytych kompetencji, w okresie realizacji Projektu (do lutego 2019 r.), co zostanie udokumentowane, np. w sylabusie, karcie egzaminacyjnej etc.
Uszczegółowienie wymogu przeprowadzenia zajęć ze studentami:
Zgodnie z wymaganiami wobec uczestników projektu „Kompetentny wykładowca – wysoki poziom nauczania”, każdy nauczyciel akademicki podnoszący kompetencje zobowiązany jest przeprowadzić zajęcia ze studentami (min. 1 semestr) z wykorzystaniem nabytych w czasie kursu lub kursów kompetencji. Aby spełnić wymóg przeprowadzenia zajęć w okresie realizacji Projektu realizacja zajęć musi się rozpocząć do końca lutego 2019 r., a fakt ten należy udokumentować, np. w sylabusie, karcie egzaminacyjnej etc. Wskazane formy udokumentowania zostały zaproponowane jako przykładowe możliwe formy, a nie jedyne właściwe. Oznacza to, że uczestnik może zaproponować inny sposób udokumentowania, zgodny z dokumentacją prowadzonych studiów. Dokumentacja może zostać zweryfikowana podczas ew. kontroli ze strony NCBR. Przy uczestnictwie w kilku kursach, uznawalne jest przeprowadzenie jednych zajęć z wykorzystaniem nabytych kompetencji na kilku kursach, co w całości musi znaleźć swoje odzwierciedlenie we wspomnianej dokumentacji.
Przykładowe propozycje tekstu do umieszczenia np. w sylabusie:
a) Kurs w zakresie umiejętności informatycznych:
„Zajęcia zostały przygotowane i będą przeprowadzone z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT)/ multimedialnych treści dydaktycznych/platformy e-learningowej Moodle.”
b) Kurs w zakresie zarządzania informacją :
„Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem kompetencji i umiejętności z zakresu wyszukiwania i weryfikacji informacji, komunikacji, prezentacji informacji, dystrybucji zarządzania informacją.”
c) Kurs w zakresie innowacyjnych form kształcenia:
„Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia.”
d) Kurs z języka angielskiego – wystarczy dostarczyć sylabus przedmiotu prowadzonego w języku angielskim.
Zespół Projektowy:
- Kierownik Projektu – dr inż. Rafał Ruzik
- Specjalista ds. finansowych – Joanna Owczarek
- Specjalista ds. projektu – Magdalena Rusinek (długotrwała nieobecność)
- Samodzielny referent ds. projektów – Joanna Rak
Jednostki Politechniki Warszawskiej realizujące Projekt:
- Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW
- Zespół Rektorski ds. Innowacyjnych Form Kształcenia – INFOX PW
- Ośrodek Kształcenia na Odległość – OKNO PW
- Studium Języków Obcych – SJO PW
Szczegółowe informacje można uzyskać, kontaktując się z Działem Wsparcia Edukacji CZIiTT PW:
dwe.cziitt@pw.edu.pl; tel. 22 234 1423 lub 22 234 5993.